خرید PDF این درسنامه

۱,۳۰۰ تومانافزودن به سبد خرید

آموزش فصل 4 علوم هفتم :

دانش آموزان عزیز در این فصل به بررسی درسنامه فصل 4 علوم هفتم می پردازیم.

پس از مطالعه ی درسنامه، نمونه سوال این فصل را می توانید در اینجا ببینید.

shimi-1-f3

بیشتر موادّ پیرامون در طبیعت یافت نمی شوند؛ بلکه باید آنها را با انجام تغییرهای فیزیکی و شیمیایی در مواد طبیعی به دست آورد؛

برای نمونه:

فلزهای آهن، آلومینیم و مس را از سنگ معدن آنها، شیشه را از ماسه ، سیمان را از سنگ آهک و پلاستیک را از نفت خام می سازند.

چکش خوار بودن فلزها این امکان را می دهد تا آنها را به شکل های دلخواه در آوریم.

آموزش فصل 4 و طلا

مواد در دمای معمولی به سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارند.

با تغییرات دما ، حالت مواد تغییر می کند.

حالت های ماده درفصل 4 علوم هفتم

شما شاهد بسیاری از این تغییر حالتها در محیط اطراف خود هستید.

چکش خوار بودن فلز ها را با توجه به ساختار اتمی

تغییر حالت های ماده ضربه و چکش خواری

استحکام فلزها بیشتر از سایر مواد است.

در نتیجه برای ساختن وسایلی که باید استحکام زیادی داشته باشند، از فلز ها استفاده می کنند.

برای نمونه:

بدنهٔ خودروها، اسکلت های ساختمانی، پل ها، در و پنجره و وسایل ورزشی را با استفاده از فلزها می سازند.

استحکام:

مقدار نیرویی که لازم است تا یک ماده در اثر کشیدن، گسسته یا بریده شود. یا میزان مقاومتی که یک ماده در برابر پاره شدن از خود نشان می دهد.

چگالی فلزها با هم برابر نیستند.

برای نمونه، چگالی طلا خیلی بیشتر از فولاد و چگالی فولاد نیز بیشتر از آلومینیم است.

به همین دلیل فلز آلومینیم به یک فلز سبک شهرت دارد و برای ساختن اجسام محکم ولی سبک به کار می رود.

هر وسیله، کاربرد معینی دارد. بنابراین هنگام ساختن وسایل، باید به ویژگی مواد سازندهٔ آن توجه کرد.

در ساختن یک وسیله، علاوه بر ویژگی های فیزیکی مواد، قیمت و فراوانی آنها نیز در انتخاب آنها اهمیت دارد.

برای نمونه فلز آهن از سایر فلزها ارزان تر است. به همین دلیل این فلز کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارد.

برای شناسایی مواد و پی بردن به ویژگی های آن ها دو روش وجود دارد:

مشاهده مستقیم:

دراین روش رفتار و ویژگی ماده به صورت مستقیم بررسی می شود.

مشاهده­ غیرمست