پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم ویرایش 1402

پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم : تولید مثل در جانداران

در این برگه به پاسخ  فعالیت های فصل 7 علوم هشتم می پردازیم.

قبل از بررسی پاسخ ها ، لازم است  قبلا با محتوای آموزشی فصل از  طریق درسنامه فصل هفتم آشنایی داشته باشید .

کاربران در این فصل، ضمن آشنایی با کلید واژه هایی مانند DNA  ژن، کروموزوم وفرایند تقسیم میتوز، با نقش آنها در جانداران آشنا می شوند.

دانش آموزان پی می برند که مولکول های DNA   اساس ماهیت جانداران اند

و در قالب اجزائی به نام کروموزم سازماندهی می شوند.

همچنین درمی یابند که ژن، عامل تعیین کننده صفات در جانداران است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و عوامل محیطی نیز در بروز صفات نقش دارند.

کاربران  با نمونه هایی از تلاش زیست شناسان برای تغییر در جانداران به منظور حلّ بعضی مسائل و رفع نیازهای انسانی و در واقع با زمینه های نوین زیست شناسی آشنا می شوند.

مرور فصل

مرور فصل

درسنامه

درسنامه علوم این فصل

exam icon

نمونه سوال تشریحی این فصل

نمونه سوال تستی

نمونه سوال تستی علوم این فصل

پاسخ فعالیت ها

پاسخ فعالیت علوم این فصل

پاورپوینت

پاورپوینت علوم این فصل

video icon

فیلم آموزشی علوم این فصل

نمونه سوال تستی ریاضی

نمونه سوال تستی ریاضی این فصل

math

نمونه سوال تشریحی ریاضی این فصل

video icon

فیلم آموزشی ریاضی این فصل

خرید PDF پاسخنامه این فصل

۴,۹۰۰ تومانافزودن به سبد

خرید PDF پاسخنامه تمامی 15 فصل

۵۵,۰۰۰ تومانافزودن به سبد

فعالیت صفحه 56 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم ویرایش 1402

فعالیت صفحه 56 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

الف) خیر یکسان نیست و با هع فرق دارد اثر  انگشت هم کلاسی ها هم با فرق دارد .

ب) اثر انگشت حتی در دوقلوهای یکسان متفاوت است.

اثر انگشت از ماه سوم تا چهارم شکل می گیرد و کمک می کند تا بتوانیم اشیا را بگیریم، بدون اینکه سُر بخورند.

اثر انگشت، بیشتر حاصل عوامل محیطی است تا ژنتیکی. شکل کلّی اثر انگشت به ارث می رسد،

اما جزئیات آن کاملاً منحصر به هر فرد است.

ج) اثر انگشت می تواند هویت یک شخص را مشخص کند

زیرا در همه افراد متفاوت است

و به کمک آن می توان نوعی رمز ساخت که برای ورود به اجزای امنیتی کاربرد داشته باشد مثل حساب بانکی ، دستگاه ها ، کار های اعتباری و ….

گفتگو کنید صفحه 58

گفتگو کنید صفحه 58

تعداد فام تن ها به جثه جاندار بستگی ندارد مثلا پروانه 380 فام تن دارد و جثه کوچک دارد

اما انسان 46 فام تن و یا دانه برنج 24 فام تن پس ارتباطی بین اندازه جاندار و تعداد کروموزم ها وجود ندارد.

گفت و گو کنید صفحه 58 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

گفت و گو کنید صفحه 58 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

نظر من تا حدودی تایید این نظر است؛ مثلاً پیوسته بودن نرمهٔ گوش دلیلی بر وجود ژن یکسان در افراد متفاوت است.

آزمایش کنید صفحه 59 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

ـآزمایش کنید صفحه59 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتمپ) هر سیب زمینی جوانه هایی دارد که از نظر ژنی یکسان اند

اما عوامل محیطی مانند آب، نور و مواد غذایی در رشد آنها مؤثر است.

در صورتی که همهٔ این عوامل در اختیار قطعه سیب زمینیِ جوانه دار باشد،

هر جوانه می تواند رشد کند و به گیاه سیب زمینی تبدیل شود.

بنایراین،جوانهٔ قطعه هایی که فاقد  هریک از این عوامل باشند عدم بخش خوراکی، آب ونور رشد نمی کند.

ت) لیوان شماره 1 به جهت این که همه شرازط محیطی لازم را داشت جوانه رشد کرد و بقیه از بین رفتند

فعالیت صفحه 61 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتمفعالیت صفحه 61پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

کار های زیر را انجام می دادم:

الف) جایگزین کردن ژن معیوب با ژن سالم،

ب) غیرفعال کردن ژن معیوب،

پ) وارد کردن ژن جدید به فرد بیمار، برای مبارزه با بیماری.

مثلا : می دانید که خون افرادی که هموفیلی دارند، در مدت زمان مناسب لخته نمی شود،

بنابراین خطر مرگ بر اثر خونریزی داخلی یا خارجی، حتی در زخم های کوچک، جان افراد هموفیلی را تهدیدمی کند.

بدن این افراد به علت نقص ژنی، فاکتورهای مورد نیاز (یک یا بیشتر) برای انعقاد خون را تولید نمی کند.

می توان با ژن درمانی جان این بیماران را نجات داد

فکر کنید صفحه 62 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

فکر کنید صفحه62 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

ژن مقاومت در برابر سرما در بدن ماهی وجود دارد

این ژن  سبب تولید ماده ای می شوند که بدن جانداران را در برابر سرما مقاوم می کند.

اگر این ژن را به سلول گوجه فرنگی انتقال دهید.

همین ویژگی در بدن گوجه فرنگی ایجاد می شود و مقاوم می شود

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 62 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه62 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتمفعالیت صفحه 63

ژن ها اساس شکل گیری جانداران اند.

بنابراین اگر بخواهیم صفات جانداری را برای همیشه تغییر بدهیم باید در DNA آنها تغییر ایجاد کنیم.

دانشمندان به این منظور در جانداران تغییر ایجاد می کنند تا در آنها صفاتی ایجاد کنند که به رفع نیازهای انسان کمک کند.

مثلا قطعه ای ازDNA که مربوط به تولید انسولین است

از سلول های انسان استخراج و به سلول باکتری منتقل می شود.

این قطعه وارد مادهٔ وراثتی باکتری می شود

و از آن به بعد همهٔ باکتری هایی که از این باکتری ایجاد می شوند، ژن مربوط به انسولین را دارند.

این باکتری ها در شرایط آزمایشگاهی انسولین تولید می کنند. در واقع باکتری به کارخانهٔ تولید دارو تبدیل می شود.

یا مثال دیگر : برنج طلایی، برنجی است که ژن مربوط به بتاکاروتن دارد و از ذرت گرفته شده است.

انتخاب برنج برای انتقال ژن مربوط به بتاکاروتن به این علت بوده است که

برنج در کشورهای پرجمعیت و فقیر سهم قابل توجهی از کالری مورد نیاز مردم را تأمین می کند.

از طرفی بسیاری از این کشورها به سبزیجات و میوه های تازه دسترسی ندارند. با تغییر ژن این گیاه می توان محصول مرغوب تری تهیه کرد .

البته دستکاری ژنتیکی می تواند به تولید برخی صفات مضر هم منجر شود

مثلا با دستکاری ژن یک میکروب می توان آن را به گونه خطرناک تبدیل کرد

و با شیوع آن موجب مرگ و میر جمعیت زیادی از انسان ها  را در بر خواهد داشت.

فعالیت

فعالیت

با استفاده از نخ کاموا یا سیم مفتولی می توان طرح زیر را ساخت.

گفت و گو کنید صفحه 64 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

گفت و گو کنید صفحه 64 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقاء میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژیهای تجدیدپذیر  یکی از نیاز روزافزون انرژی در جهان است .
گر چه کشور عزیز ما از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین  کشورهای جهان محسوب می شود.
اما می دانیم استفاده از  منابع گسترده سوختهای فسیلی و تجدید ناپذیر مثل نفت و گاز  علاوه بر آلودگی محیط زیست جانداران سبب هدر رفتن منابع پر ارزش خام می شود
کشور ما دارای پتانسیل فراوان انرژیهای تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین  گرمایی نیز است.
  سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط ریست و حفظ آن برای نیاکان ما، می تواند از بروز انواع بیماری ها مثل سزطان ها جلوگیری کند .

فعالیت صفحه64 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

فعالیت صفحه64 پاسخ نامه فعالیت های فصل 7 علوم هشتم

مواد غذایی که  موجب پیشگیری از سرطان می‌شوند عبارتند از:

– آنتی اکسیدان‌ها:

این مواد از شکل‌گیری  رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند
امروزه ثابت شده است ،رادیکال‌های آزاد عامل ایجاد سرطان هستند.
برخی از ترکیبات در مواد غذایی هستند که رادیکال های آزاد را  بین برده یا مانع از شکل‌گیری آنها شوند.
مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها ، ویتامین‌های ‌A، E و C، کاروتنوئیدها، سلنیوم، روی منیزیم و لیکوپن هستند.
– در بعضی از  غذایی غنی از ویتامین Cفراوان وجود دارد مثل: مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی است.
– برخی از مواد غذایی سرشار از ویتامین Eهستند مانند:
ذرت، مغزها، زیتون، سبزی‌های برگ‌دار و سبز، روغن‌های گیاهی و سبوس گندم است.
– موادی که سر شار ار کاروتنوئیدها  (که پیش ساز ویتامین A هستند) هستند عبارتند از :
هویج، میوه‌های نارنجی رنگ، کدو حلوایی، طالبی، سبزی‌های سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مرکبات، گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه
–  برخی ار منابع غذایی سلنیوم مورد نیاز ما را تامین می کنند مانند:
انواع مغزهایی مانند گردو، بادام، فندق، پسته و …، ماهی و سایر غذاهای دریایی، قلوه، جگر و مخمرها از این نوع مواد هستند.

میوه‌ها و سبزی‌ها:

امروزه برای دانشمندان ثابت شده است که احتمال بروز بعضی از سرطان‌ها در افرادی که روزانه میوه و سبزی مصرف می‌کنند کمتر است.
این مواد فیبر فراوان دارند .
تحقیقات نشان می دهد :
کسانی که غذاهایی غنی از فیبر استفاده می کنند کمتر به سرطان ها مبتلا می شوند.
بر دانشمندان علوم تغذیه پوشیده نیست که درصد کسانی که از اسید فولیک استفاده می کنند کمتر به سزطان مبتلا می شوند.
منابع غذایی حاوی اسید فولیک مانند حبوبات،‌ اسفناج و مرکبات
 افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم احتمال ابتلا به برخی سرطان‌هاکاهش می دهد.

استفاده از چربی های مفید :

 چربی مواد غذایی مانند :
بادام زمینی، ماهی، غذاهای دریایی، رروغن‌های گیاهی مایع مانند روغن کنجد، مغزها و روغن زیتون
 روش‌های صحیح پخت مانند:
بخارپز، آب‌پز و پختن ملایم را به جای سرخ کردن عمیق، سوزاندن و پخت طولانی مدت بکار ببرید.

برخی از غذا ها هم احتمال افرایش بروز سرطان را افزایش می دهند که عبارتند از :

 غذاهای پرچرب و مواد غذایی سرخ شده و غذاهایی مانند:
کیک، کلوچه،‌ کراکر، غذاهای حیوانی، مارگارین، روغن سرخ شده، چیپس خطر زیادی برای بروز سرطان دارند.

مود غذایی آلوده به سم  آفلاتوکسین:

 این سم از نوعی قارچ به نام آسپرژیلوس نیجر به صورت کپک در برخی مواد غذایی  رشدمی کند ، تولید می شود
مصرف غلات، حبوبات و مغزهای آلوده به آفلاتوکسین موجب بروز سرطان می‌شود.
 مصرف زیاد گوشت قرمز و فراورده های گوشتی با افزایش احتمال بروز سرطان ارتباط دارد.
 روش‌های نادرست نگداری و پخت مواد غذایی:
مانند پخت گوشت ها  با حرارت بالا، فرآوری گوشت، دودی کردن، نمک سود کردن، اضافه کردن موادشیمیایی و نگهدارنده هم سبب تولید ترکیبات سرطان‌زا می‌شود.
غذای نیم‌سوخته و سوخته مانند کباب و جوجه کباب سوخته، نان سوخته، ته دیگ سوخته، پیاز داغ سوخته، سیب زمینی سرخ کرده سوخته و …را مصرف نکنید، غذای پخته شده را مدت زیاد در یخچال نگه ندارید زیرا رادیکال های آزاد آن افزایش می یابند.

خرید PDF پاسخنامه این فصل

۴,۹۰۰ تومانافزودن به سبد

خرید PDF پاسخنامه تمامی 15 فصل

۵۵,۰۰۰ تومانافزودن به سبد