رد پای انسان

باستان‌شناسان ردپاهای انسانی را در انگلستان کشف کرده‌اند که بین 800 هزار تا یک میلیون سال قدمت دارند.

 این ردپاها، قدیمی‌ترین ردپاهای کشف‌شده در خارج از آفریقا و همچنین باستانی‌ترین شواهد از زندگی انسانی در شمال اروپا به شمار می‌آیند.

 تیمی از دانشمندان موزه بریتانیا، موزه تاریخ طبیعی لندن و دانشکده کوین مری دانشگاه لندن، ردپاهای مزبور را در ساحل شمال شرقی انگلستان کشف کرده‌اند؛ این ردپاها در لایه‌های گل‌و‌لای به مدت صدها هزار سال و پیش از این که سال گذشته توسط جذر و مد آشکار شوند، حفظ شده بودند و سرنخ‌هایی از تعدادی از قدیمی‌ترین اجداد انسانی را در اختیار دانشمندان گذاشته‌اند.

گفته می‌شود، ردپاهای مزبور به دست کم دو کودک و یک مرد بزرگسال تعلق دارند که شاید در قالب خانواده در سواحل رودخانه‌ای زندگی کرده‌اند که دانشمندان آن را رود تیمز باستانی می‌انگارند؛ جایی که پستانداران، کردگدن‌ها و اسب‌های آبی زندگی می‌کردند.

محققان مدعی‌اند انسان‌هایی که این ردپاها را بر جای گذاشته‌اند احتمالا با «مرد پیشاهنگ» هومو خویشاوند بوده‌اند، که 800 هزار سال پیش منقرض شد.

جزئیات این دستاورد باستان‌شناسی در مجله PLOS ONE منتشر شد.

 

فسيل ها

بقاياي جانوران و گياهان باستاني و ردپاها يا اثرات به جا مانده از موجودات زنده از دوره هاي زمين شناسي گذشته يا اثرات به جا مانده از هر فعاليتشان هستند. فسيل ها روي همه قاره هاي زمين پيدا شده اند.

لغت فسيل از لغت لاتين fossilis مي آيد كه به معني حفر كردن و کاوش کردن است. بيشتر لايه هاي فسيلي از سنگ هاي رسوبي به دست آمده اند. سنگ رسوبي سنگي است كه از رسوباتی نظیر ماسه، گل و تكه هاي كوچك سنگ تشکیل شده است . پس از گذشت دوره هاي زماني طولاني، اين ذرات كوچك فشرده شده اند (متراكم شده اند). اگر فسیلی در میان آنها باشد، این فسیل زير لايه هاي بيشتر و بيشتري از رسوب دفن شده است و در داخل سنگ هاي رسوبي فشرده شده است. لايه های زیرين قديمي تر از لايه هاي بالايي هستند.

به عبارت دیگر در شرایطی، گیاهان و حیوانات مرده در زیر خاک دفن می شوند اما فاسد نمی شوند.آب به داخل خاک نفوذ می کند و مواد معدنی از قبیل آهن،سیلیکات و کلسیم را با خود می برند. این مواد دور واطراف گیاهان یا حیوانات مرده جمع می شوند و آنها را به همان صورت حفظ می کنند. با گذشت زمان، مواد شیمیایی فوق سخت می شوند و یک نسخه تقریبا کاملی از حیوان اصلی بوجود می آید. این نسخه را فسیل می گویند