کشف یک باکتری رشته‌ای کمیاب با توانمندی زیست‌فناورانه در کشور

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند یک اکتینومایست نادر (باکتری رشته‌ای) متعلق به خانواده Pseudonocardiaceae را جداسازی، شناسایی و ثبت کنند.

 به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص شناسایی و ثبت این میکروارگانیسم جدید گفت: اکتینومایستها میکروارگانیسم‌های ارزشمندی هستند که به دلیل توانایی بالقوه و ویژه‌ای که در تولید متابولیتهای اولیه و ثانویه دارند، از دیر باز مورد توجه بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از آنزیمهای موثر در صنایع مختلف از جمله صنعت فرآوری نشاسته در تهیه شربتهای غنی از فروکتوز و همچنین آنزیم‌های خاص ویژه تکنیکهای مولکولی توسط این میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند. با این وجود این میکروارگانیسم‌ها بیشتر از دیدگاه تولید متابولیتهای ثانویه از جمله آنتی بیوتیکها و ترکیبات ضد سرطان اهمیت دارند، به طوری‌که به جرأت می‌توان گفت بیش از 70 درصد متابولیتهای ثانویه را در جهان تولید می‌کنند که بسیاری از آنها نیز تجاری سازی شده‌اند و در حوزه درمان کاربرد دارند.

 وی با اشاره به شیوع عفونتهای مقاوم میکربی در سطح جوامع و تلاشهای صورت گرفته از سوی دانشمندان در جهت غلبه بر آنها افزود: گذشته از تغییر سنتتیک آنتی بیوتیکهای کنونی به منظور تولید نسلهای جدید از آنها با اثربخشی بیشتر، اکتشاف داروهای جدید از منابع مختلف بویژه زیستی همواره از جذابیتهای خاصی در بین دانشمندان برخوردار بوده است و در این میان اکتینومایستها به دلیل در برداشتن مسیرهای متابولیکی خاص همواره کانون توجه برای انجام غربالگری‌های همه جانبه هستند.

 فاضلی تصریح کرد: اکتینومایست شناسایی شده گونه‌ای جدید است که با نام علمی Alloactinosynnema iranicum در معتبرترین مجله بین‌المللی سیستماتیک میکروبیولوژی ( IJSEM‌) منتشر شده است. این میکروارگانیسم به عنوان یک ذخیره ارزشمند هم اکنون در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M 10403T نگهداری می‌شود.

 بر اساس این گزارش، این اولین بار است که یک اکتینومایست در حد گونه‌ای جدید از سوی مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران به جهان معرفی می‌شود.