خرید PDF پاسخنامه این فصل

۱,۲۰۰ تومانافزودن به سبد خرید

پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

در این برگه به پاسخ فعالیت های فصل 6 علوم هفتم می پردازیم.

قبل از بررسی پاسخ ها ، لازم است قبلا با محتوای آموزشی فصل از  طریق درسنامه فصل ششم آشنایی داشته باشید.

فصل ششم علوم هفتم

مرور فصل

مرور کلی پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

آب در طبیعت به شکل های مختلفی (گاز، مایع و جامد) دیده می شود.

به مجموعه آب های موجود در طبیعت ، آب کره گفته می شود.

در اثر تابش خورشید ، آب های موجود در سطح زمین تبخیر می شوند و به صورت بخار آب و ابر در می آیند.

بخار آب موجود در هوا در ارتفاعات متراکم می شود و به صورت بارش های جوی به سطح زمین بر می گردد.

بخشی از آنها به صورت آب های زیرزمینی در زمین فرو می روند.

بخشی تبخیر می شوند و بخشی به صورت آب های جاری در سطح زمین جریان پیدا می کنند.

آب های جاری در زندگی انسان نقش بسزایی دارند.

این آب ها از نظر تأمین آب آشامیدنی ، تولید الکتریسیته ، حمل و نقل ، کشاورزی ، مرزهای طبیعی و … اهمیت زیادی دارند.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 48

جمع آوری اظلاعات صفحه 48

روش های باروری ابرها

برای باردار کردن ابرها از دو روش استفاده می شود.

1) هوایی

2) زمینی

روش هـوایی، این روش اغلب برای تابستان مناسب است.

این کار به 3 روش باروری در پایه ابر، باروری درون ابر و باروری تاج ابر انجام می شود.

در مناطق کوهستانی، در فصل زمستان هم می توان از روش باروری زمینی استفاده کرد.

در روش هوایی، مواد لازم برای تولید هسته های میعان را به کمک هواپیما به ابر تزریق می شود.

بعد از شلیک محموله دارای یدید نقره به کمک هواپیما یا راکت به داخل ابر، حـدود 45 تـا 50 دقیقـه بعـد، ابـر شروع به بارش می کند.

چکونگی اجرای عملیات بارورسازی ابرها در ایران :

مؤثرترین روش ، استفاده از هواپیمای باروری ابرها است.

در این روش هواپیما به سراغ ابرهای مناسـب می رود و مواد باروری را در نقاط مؤثر ابر پخش می کند.

سیستم باروری ابرهـا در ایـران نیـز بیـشتر بـا استفاده از هواپیما انجام می شود و به این منظور دو فروند هواپیما به تجهیـزات بـاروری ابرهـا مجهـز شده است.

یک شبکه رادار هواشناسی نیز در راستای اجرای پروژه طراحی و نصب و بکار گرفته می شود.

ایـن رادارها می توانند مشخصات کلی سیستم های ابری را تعیین و به مرکـز کنتـرل عملیـات بـاروری ابرهـا ارسال کنند.

در مجموع می توان گفت : به طور کلی سه نوع ماده زیر برای باردار کردن ابرها کاربرد دارد.

1- استفاده از دانه‌های یخ خشک یا کربن دی اکسید جامد

2- استفاده از یدید نقره 

3- استفاده از قطرات آب که توسط هواپیماها پاشیده می‌شود.

آزمایش کنید صفحه 48 – پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

آزمایش کنید صفحه 48 پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم نیروی گرانش سبب می شود آب از بالای سطح شیب دار به طرف پایین حرکت کند.

آب در مسیر خود ذرات خاک را به طرف پایین می ببرد و مسیر آب به صورت شیار هایی در می آید.

ذراتی از خاک که آب با خود جابجا می کند در قسمت پایین رسوب می کند.

از این آزمایش نتیجه می گیریم وقتی بر اثر بارش آب از بلندی ها جاری می شود ذرات خاک را با توجه به نیروی خود به نقاط پست می برد و بر روی هم انباشته می کند و شیار هایی را در مسیر خود به وجود می آورد و رود ها به وجود می آیند.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 49 – پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

جمع آوری اطلاعات پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

کاربر گرامی با توجه به استانی که شما زندگی می کنید پاسخ ها متفاوت است.

مثلا اگر در استان قم زندگی می کنید ، می توانید مطالب جمع آوری اطلاعات شما درباره حوضه دریاچه نمک باشد.

حوضه دریاچه نمک قم

مساحت این حوضه 89،650 کیلومتر مربع است و آبهای سطحی آن کلاً به دریاچه نمک قم می ریزد.

همچنین بخش بسیار ناچیز و کوچکی از آن نیز به دریاچه حوض سلطان و کویر میغان و دشت جنوبی قزوین وارد می گردد.

رودخانه های جاجرود، کرج، شور، قره چای و قمرود که از آب شدن برفهای زمستانی ریخته شده در ارتفاعات تأمین می گردد، در این حوضه جای دارند.

میزان آبدهی این رودخانه ها در فصل بهار به حداکثر می رسد و در دیگر فصل های سال به ویژه تابستان به چشمه سارها و زهکشی های زیرزمینی منحصر می شود.

در این حوضه شش رودخانه با مساحت آبریز بیش از هزار کیلومتر مربع وجود دارد که رودخانه شور و قره چای و قمرود بزرگترین آنها است.

خود را بیازمایید صفحه 51

خود را بیازمایید صفحه 51

از مهمترین منابع آلوده کننده رودخانه می توان به آلودگی های صنعتی، فاضلاب های شهری، آلودگی ناشی از سموم کشاورزی و … اشاره نمود.

آلودگی رودخانه باعث به خطر افتادن حیات جانداران آبزی و آلودگی سفره آب های زیرزمینی می شود.

جدول زیر را تکمیل کنید صفحه 52 – پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

تکمیل جدول پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

گفتگو کنید صفحه 52 – پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

گفتگو کنید صفحه 52 پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتمرودهایی که از شهرهای بزرگ صنعتی عبور می‌کنند، روزانه مقدار زیادی مواد زاید شیمیایی، کشاورزی و شهری را به دریاها می‌ریزند. گردش آب باعث می‌شود این مواد در نزدیکی ساحل جمع شود.

نشت نفت از سکو های حفاری نفت و یا نفت کش ها هم موجب آلودگی این دریا ها می شود.

از جمله خسارت‌های میان مدت این گونه حوادث، مرگ و میر ماهیها، پستانداران دریایی و مرغان دریایی است.

گرچه در دراز مدت سموم حاصل از فعالیت های کشاورزی و صنعتی به آب ها وارد می شود و از طریق چرخه مواد غذایی وارد بدن انسان و جانداران در خشکی ها می گردد و سبب بروز انواع بیماری های خطرناک مثل سرطان ها می شود.

جمع آوری اطلاعات پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

وضعیت آب رود اروند که رودخانه ای وحشی با جزر و مد است چنان است که  هر 24 ساعت چهار بار جزر و مد می شود.

در این جزر و مد، جریان آب را عوض می شود.

چنانچه طوفان شود باید محاسبه کنند که  قایق چه ساعتی می تواند از آن عبور کند.

و چه زمانی قایق در این طرف ساحل یا ساحل آن طرف ممکن است به گل بنشیند.

رزمندگان همه این اطلاعات را با تجربه و مطالعه اولیه از اروند رود به دست می آوردند.

بعد از آن شناسایی عملی منطقه شروع شد.  ابتدا به کمک غواصان چندین بار عبور آزمایشی مخفیانه صورت گرفت سپس در روز و زمان معین عملیات اصلی شکل گرفت.

جریان های دریایی پاسخ نامه فعالیت های فصل 6 علوم هفتم

جریان هایی دریایی (اقیانوسی) به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

الف) جریان های سطحی

عامل اصلی پیدایش این نوع جریان ها ، بادهای عمومی کره زمین اند.

البته عواملی مانند شکل بستر ، اختلاف چگالی و حرکت وضعی زمین نیز بر آن تأثیر می گذارد. جریان های سطحی به دو دسته تقسیم می شوند.

این جریان ها از عرض های جغرافیایی کم (نواحی استوایی)

1ــ جریان های گرم:

عرض های جغرافیایی زیاد (نواحی قطبی) می روند؛

مانند جریان دریایی گلف استریم که باعث تعدیل دمای هوا و ایجاد امکان کشتیرانی در نواحی قطبی شده است.

2ــ جریان های سرد:استوایی (عرض های پایین) جریان دارند؛

مانند جریان دریایی لابرادور.

ب) جریان های عمیق:

عامل اصلی پیدایش این جریان ها، اختلاف چگالی آب دریا است.

شوری و وجود مواد معلق باعث ایجاد تغییرات ٔالبته عواملی مانند اختلاف دمای آب، اختلاف درجه چگالی در آب می شوند.

در این نوع جریان، آب های با چگالی بالا و سنگین به اعماق دریا فرو می روند

یخچال ها

یخچال ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1ــ یخچال های قطبی

این نوع یخچال ها در عرض های جغرافیایی بالا تشکیل شده اند؛

مانند یخچال های نواحی شمال سیبری و یا یخچال های قاره

یخچال های قطب جنوب  حدود 31 میلیون ٔ کیلومتر مربع وسعت و حدود یک کیلومتر ضخامت دارند.

2ــ یخچال های کوهستانی

این نوع یخچال ها در نواحی مرتفع کوهستانی سطح خشکی ها تشکیل شده اند

که در برخی از موارد تحث تأثیر نیروی جاذبه در داخل دره های کوهستانی به سمت پایین حرکت می کنند و باعث فرسایش دیواره و بستر دره می شوند.

به رسوبات حاصل از فرسایش یخچال ها، مورن می گویند.

این رسوبات اگر در زیر یخچال تشکیل شوند، به آن مورن زیرین و اگر در جلوی یخچال انباشته شوند،

مورن جبهه ای و چنانچه در حاشیه و کنار یخچال ایجاد شوند،

به آن مورن کناری و در صورتی که داخل یخچال به صورت معلق قرار گیرند، به آن مورن سرگردان می گویند.

در کشور ما یخچال های کوهستانی در علم کوه، قله های دماوند، سبلان، زردکوه و دنا وجود دارد.

خرید PDF پاسخنامه این فصل

۱,۲۰۰ تومانافزودن به سبد خرید